Mati Tak Mengira Usia

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, February 4, 2011

TEKNIKAL + PRAKTIKAL = INDAHNYA ISLAM ^^,

Menyedari kebebasan itu masih belum menjadi milik, mindaku terus menilik, setiap masa hati berdetik, : Seruan jihad yang pertama wajib ku sahut, selagi Islam sekadar melukut, selagi itulah peranan kita dituntut.

Terdiam,,Termangu,,, Fb yang menjadi wadah penyatuan aku bersama teman2 lama,byk memberi impak padaku,,Maafkan aku,,,andai tarbiyah yang diterima ,,sekadar mengeras di dada,, tak dapat diterjemah sedayanya,,Allah,,

Ya,,,kita semua tidak mahu menjadi mahasiswa yang gah pada TEKNIK tetapi lemah pada PRAKTIK. Sesiapa yang memerhati dengan teliti contoh2 praktikal bagi pembentukan peribadi di zaman nabi,kita akan dapat menemui banyak jalan yang praktikal dalam pendidikan dan pembentukan peribadi itu.


Pentarbiyahan di Darul Arqam misalnya telah diterjemah dengan sebaiknya oleh para sahabat dengan mengharungi segala konfrontasi yang begitu hebat dengan cara hidup yang jahiliyah,,Musa’b bin Umair berhadapan dengan ibunya, Suhaib arRumi dengan sang perompaknya,,Gambaran2 ini cukup2 jelas hasil kejayaan untuk menterjemah hasil manipulasi antara teknik dan praktik dalam uslub dakwah itu sendiri.
Namun dunia kini cukup berbeda,,Konfrontasinya pun aneka warna,,noktah di sini. Mahasiswa yang peka seharusnya mengerti konfrontasi yangdialami agar, semakin di asak, semakin pasak bukannya dipijak.

Pergerakan mahasiswa Islam dewasa ini sangat2 perlu memahami metod2 praktis yang mana dapat membersihkan faktor2 kelemahan daripada jiwa mereka serta menyediakan mereka untuk berhadapan dengan berbagai kemungkinan.

‘ Dan orang yang berjihad di jalan (untuk mencari keredaan Kami) ,Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan2 Kami.Dan sungguh,Allah bersama orang2 yang baik.’( Surah al-Ankabut:69)

Ya,,kita semua dalam proses pembinaan diri,,sekali tersadung,,usah melolong,,bahkan terus meneropong,,andai jiwa kian kosong,,jangan terus termenung,,taulan yang soleh mampu menolong,, wasilahNya untuk bertemu cinta teragung,,Hanya padaNya kekuatan dipohon,,

Tertarik dengan kata2 Almarhum Dr. Fathi Yakan daalam karangannya Kemusykilan Dakwah dan Para Daie

‘ Status pemimpin dalam sesebuah organisasi adalah status yang sensitif.Selagimana peribadinya tidak mencakupi ciri2 kepemimpinan yang perlu, maka status pemimpin akan terus bergoyang dan tidak tenteram.Meskipun pengetahuannya  banyak serta kemampuannya berpidato kerana logika organisasi berbeda dari logika berpidato. Maka untuk menyempurnakan status kepemimpinannya, haruslah ada potensi lain dari segi fikiran, rohani, jasmani, keorganisasian, akhlak dan peribadi .


Bergerak menuju mampu insyaAllah,,
Teruskan melangkah walaupun payah, kekuatannya Allah, walau diterjah , takkan pernah goyah

Bangunlah wahai sahabat-sahabatku,,Besarkan jiwamu sebesar dunia ini,,Teruskan merencana agenda umat,,jangan diulang istilah penat,, kerana syurgaNya menjadi penamat,,
Bak kata Saidina Umar Radiallahuanhu, setelah seharian mengurus tampuk pemerintahannya,,diajak sahabat2nya untuk bermunaqasyah dengan berkata:

“ Hayya bina nazdadu imanan”

Saksikanlah ,,segala-galanya kerana Dia,,

No comments:

Post a Comment